دانلود پروژه بررسی اهدای جنین و گامت در حقوق جزا و مدنی
دانلود پروژه بررسی اهدای جنین و گامت در حقوق جزا و مدنی
پروژه بررسی اهدای جنین و گامت در حقوق جزا و مدنی,پایان نامه اهدای جنین و گامت در حقوق جزا و مدنی,دانلود پروژه حقوق,دانلود پروژه آماده حقوق,پروژه حقوق,دانلود پایان نامه حقوق,پایان نامه حقوق,دانلود پایان نامه آماده حقوق,حقوق,دانلود پروژه رشته حقوق,پروژه تلقيح مصنوعي,پروژه بررسی تلقيح مصنوعي در حقوق,
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی عنوان کامل: اهدای گامت و جنين در حقوق جزا و حقوق مدنی دسته: حقوق فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) تعداد صفحات پروژه: 208 فهرست مطالب: جهت مشاهده فهرست مطالب این پروژه اینجا کلیک نمایید ______________________________________________________ بخشی از مقدمه: مسئله اي كه در ديدگاه…
مسئله اي كه در ديدگاه حقوق جزا مطرح مي باشد، اين است كه آيا تلقيح مصنوعي را ميتوان به عنوان يك عمل مجرمانه تلقي نمود يا خير؟ ماده (637) قانون مجازات اسلامي مقرر مي دارد: هرگاه مرد و زني كه بين آنها علقه زوجيت نباش، مرتكب عمل منافي عفت،از قبيل تقبيل يا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محكوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اكراه باشد فقط اكره كننده تعزير مي شود.» مطابق ماده فوق، هر زن و مردي كه بين آنها علقه زوجيت نباشد و مرتكب عمل منافي عفت شوند اگر با رضايت طرفين باشد تا نود و نه ضربه شلاق محكوم خواهند شد و در صورت اكره فقط مكره محكوم مي شود. حال آيا مي توان ادعا كرد كه تلقيح مصنوعي اسپرم مرد بيگانه به ر.حم زن اجنبي از مصاديق اعمال منافي عفت غير از زن.ا ذكر شده است، بارزترين مصاديق اعمال منافي عفت غير از زن.ا محسوب كنيم، نه مصاديق انحصاري آن. ولي با توجه به ظهور عرفي كلمه «اعمال منافي عفت» خصوصاً با ملاحظه تمثيل قانونگذار از اين اعمال، مي توان ادعا كرد كه مقصود از اعمال منافي عفت غير از ز.نا، عبارت است از هر نوع رابطه مستقيم و غيرمشروع بين مرد و زني كه بين آنها علقه زوجيت موجود نباشد. بنابراين، تلقيح مصنوعي مشمول عنوان اعمال منافي عفت نخواهد بود؛ زيرا در تلقيح، هيچ گونه رابطه مستقيم و بدون واسطه بين زن و مرد اجنبي وجود ندارد. اصل تفسير مضيق مقررات جزايي نيز استدلال فوق را تأييد مي نمايد؛ زيرا مطابق ماده (2) قانون مجازات اسلامي:
«هر فعل يا ترك فعلي كه در قانون براي آن مجازات تأمين شده، جرم است.» و چون تلقيح مصنوعي در هيچ يك از متون قانوني به عنوان جرم ذكر نشده يا براي آن مجازات يا اقدامات تأميني يا تربيي تعيين نگرديده است، به حكم ماده فوق و اصل تفسير مضيق قوانين جزايي، تلقيح اسپرم مرد بيگانه به ر.حم زن جرم تلقي نمي شود. ولي از سوي ديگر، طبق ماده (3) آيين دادرسي مدني، در مورد سكوت و نبودن نص خاص، بايد به عرف و عادت مسلم مردم مراجعه نمود و به نظر مي رسد كه عرف و عادت مسلم فعلي اكثريت مردم ايران، مقررات فقهي و دستورات اسلامي است كه جنبه استمرار داشته و الزام وجداني پيدا كرده است و مطابق شريعت مقدس اسلام و فقه اماميه، همانطور كه قبلاً بيان شد، لقاح مصنوعي با مني مرد بيگانه ممنوع است.